Â
Â
Je hoort iedereen erover praten, over de NS, ze zijn altijd te laat, ze hebben een slechte dienstregeling, vaak storingen, etc. Het lijkt alsof iedereen maar gewoon standaard de NS overal de schuld van geeft. Wat mij betreft zijn deze klachten allemaal een beetje achterhaald, iedereen moet immers toegeven dat de NS de afgelopen jaren flink verbeterd is en de vertragingen veel minder geworden zijn. Wat mij betreft is de NS lang genoeg pispaal van het openbaar vervoer reizigers geweest, ze hebben laten zien dat het beter kan. Wat mij betreft mogen we nu met z’n allen over gaan op Hermes.
Â
 Â
Hermes heeft naar mijn idee nog wel wat aan te passen. Zo heb ik bijvoorbeeld in 2 dagen al 2x een half uur in de vrieskou staan wachten op de bus die niet op kwam dagen of een half uur te laat kwam. Ik denk dat menigeen met mij kan delen dat dit zeker geen pretje is. Het erge aan bussen is namelijk ook dat je niet weet waar je aan toe bent als je aan het wachten bent, de NS vermeld tenminste nog op borden hoe lang de vertraging zal duren. En of die nou steeds meer wordt, je weet beter waar je aan toen bent dan wanneer je een half uur naar de weg zit de turen waar de bus vandaan moet komen. Gisteren ochtend, het was koud druk op de weg, het is nog wel te begrijpen dus dat de bus vertraging had, na een half uur echter toen de bus kwam en we verder naar Roermond reden, reed de bus de standaard route door Roermond. Onze bus maakt altijd nog een rondje door Roermond, maar als er door wat dan ook een gigantische vertraging is wordt er vaak omgeroepen of er mensen bij een van die haltes eruit moet en zo niet, rijdt hij de korte weg. Het was 5 voor half 9, ik neem aan dat de chauffeur zich toch wel kan bedenken dat er treinen rond half 9 zullen gaan. Toch rijd hij het hele rondje door de stad. Niemand, nee niemand stapte uit in dat rondje stad, maar het had echter wel als gevolg dat iedereen die met de trein moest hun trein op 3 (!!!) minuten gemist had! Wat betekent dat vervolgens? Precies, nog een keer een half uur in de kou wachten, want het winkeltje heb ik zo onderhand wel gezien, de hal is net zo koud als buiten. Het is dat ik geld in mijn zak had en ik een kop koffie gedronken heb in het restaurant.
Vandaag snelde ik mij uit de trein om bij de muziekzaak nog snel nieuwe snaren te gaan halen, geen probleem, ik kan dit normaal prima halen. Ik kwam zelfs nog te vroeg de winkel uit en ben nog 5 minuten de action in geweest, niet te lang want de bus zou komen. Ik sta bij de bushalte met een oude vrouw en we wachten op de bus en we wachten, wachten en wachten, maar geen bus. Hij zou moeten komen om 16.19 maar toen om 17.36 lijn 76 kwam hadden we nog altijd gene 77 gezien, de vrouw kon ook 76 pakken en stapte in. Ik ben terug gekopen naar het ‘grote’ busstation, zodat ik daar beter kon zien wanneer de bus nou kwam en om wat tijd te doden, ik was inmiddels toch wel tot de conclusie gekomen dat ik die bus kon shaken en ik nog tot 17.48 moest wachten op de bus. Bij het busstation aangekomen zag je precies wie in 77 moest, allemaal rillende mensen. Uiteindelijk kwam er dus een bus om 17.48 een bus en kon ik warm in de bus zitten. Ik vind het een slechte zaak als er zomaar bussen komen te vervallen, bij normaal weer is het nog te overzien, maar als het vriest? Er zaten oudere vrouwtjes daar, en ook de vrouw die bij mij stond. Die kunnen onderhand onderkoeld raken man.
Buiten deze 2 voorvallen deze week zijn er natuurlijk nog tal van aanpassingen die Hermes netjes zouden staan, zoals de dienstregeling, ik zal denk ik niet alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat die best wat beter aangepast mag worden aan het treinverkeer. Ik las dat de NS een samenwerking is aangegaan met de Efteling en de Olympische spelen, waar is die samenwerking met de NS? Ik denk dat je daar pas echt heel veel mensen blij mee maakt. (Je hoort mij echter niet klagen over het speciale efteling treinkaartje hoor
). Ik moet iedere dag als ik vanuit Neer kom 20 minuten wachten als ik op het station kom voordat de trein komt, wanneer ik weer uit de trein stap in Roermond bij terugkomst idem. De bus op het station in Sittard sluit echter zo goed aan dat je als je 5 minuten vertraging hebt de bus niet meer haalt, we moeten natuurlijk niet klagen over goed aansluitende bussen, maar wel op buschauffeurs die de intercity aan zien komen maar toch wegrijden, terwijl ze weten dat daar veel mensen inzitten die met die bus moeten.
Nu heb ik genoeg geklaagd, tijd om mijn visie tegeven over wat Hermes moet doen om te verbeteren. Ik noemde al eerder, een nauwere samenwerking met de NS. Samen ervoor zorgen dat de aansluitingen zo optimaal mogelijk zijn. NS die vertragingen doorgeeft aan Hermes en Hermes die hier op inspeelt, zoals niet voor de neus van heel rennende mensen gewoon wegrijden. Nu begrijp ik natuurlijk ook dat de bus wel weg moet omdat hij anders niet meer op schema loopt. Ook daar heb ik een oplossing voor: Elektronische kastjes die aangeven hoe lang het nog duurt voor de bus komt, maar die vertragingen wel meetellen. Nu hebben we in Sittard namelijk al kastjes hangen die aangeven hoeveel minuten het nog duurt voor de bus komt, maar wanneer de bus vertraging heeft wordt dit niet in de wachttijd meegenomen. Als de tijd verstreken is waarop de bus zou moeten komen officieel gaat hij gewoon weer verder met het aftellen naar de volgende bus of die voorgaande nou geweest is of niet. Men maakt mij niet wijs dat het niet zou kunnen dat de vertraging erbij opgegeven wordt. Door deze bordjes bij de halte kunnen mensen meteen zien of de bus vertraging heeft, weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen ze als het vriest en er staat dat de bus nog 20 minuten vertraging heeft, rustig een kopje warme chocolademelk gaan drinken!
“Hermes, voor jou in beweging” Nou laat het dan zien ook!